Wikia

Pieśń lodu i ognia Wiki

Mur

Dyskusja0
44strony na
tej wiki
Mur
Mur gra o tron.jpg
Frakcje Nocna Straż
Przywódca Lord Dowódca Nocnej Straży
Mur - ogromna struktura stanowiąca północną granicę Siedmiu Królestw na kontynencie Westeros. Jest to drugi najwyższy budynek w Westeros, zaraz po twierdzy Hightower w Starym Mieście, z pewnością jednak to największa budowla o jakiej istnieniu wiadomo. Ma ponad 700 metrów wysokości i rozciąga się na 300 mil oddzielając Siedem Królestw od dzikich krain północy. Mur broniony jest przez braci z Nocnej Straży, którzy patrolują okolicę i sam Mur oraz strzegą zamków oraz strażnic.

HistoriaEdytuj

Przypuszcza się, że Mur ma ponad osiem tysięcy lat i został zbudowany przez Brana Budowniczego po Długiej Nocy. Według legendy, Westeros ledwo przetrwało inwazję demonicznych stworzeń lodu zwanych Innymi. Po ich odejściu, ludzkość zbudowała Mur, z pomocą Dzieci Lasu i Olbrzymów, jako obronny bastion chroniący przed powrotem potworów. Zaprzysiężone bractwo Nocnej Straży powstało w celu obsadzenia Muru i jego obrony przed zagrożeniami z Północy i trwa na nim do dziś.

W ostatnich czasach, ludzi na Murze było coraz mniej, a obecnie natomiast zaledwie tysiąc mężczyzn utrzymuje tę długą konstrukcję. Po zakończeniu Wojny Pięciu Królów, Stannis Baratheon przybył na Mur z siłą 1.500 ludzi i planuje użyć go jako bazy wypadowej w kampanii zdobycia Żelaznego Tronu. Nocna Straż z kolei umożliwiła Dzikim obsadzić i odbudować pozostałe zamki w zamian za pomoc w obronie budowli przed Innymi.

Według mitu, Mur może być zniszczony przez dźwięk z Rogu Zimy, który podobno był w posiadaniu Mance Rydera. Artefakt ten został zniszczony przez ludzi Stannisa Baratheona.

Układ i rozmiarEdytuj

Mur wykonany jest z litego lodu, chociaż szczyt w pobliżu zamieszkałych zamków ubity jest żwirem. Rozciąga się na długość 300 mil i ma około 700 metrów wysokości. Jego szczyt jest wystarczająco szeroki, by mogło przejechać na nim obok siebie kilku jeźdźców, natomiast podstawa jest jeszcze szersza. Według mitu, w Mur wplecione są czary, które zapobiegają jego zawaleniu i nie pozwalają niektórym stworzeniom (takim jak Inni) na przekroczenie budowli.

Wysokość Muru nie jest jednolita, a w niektórych miejscach zbliża się do 900 metrów wysokości. Często też Mur wbudowany jest w występujące po drodze wzgórza. Zostało to zrobione celowo przez Brana Budowniczego by wzmocnić strukturę.

ZamkiEdytuj

Nocna Straż wzniosła dziewiętnaście zamków by strzec stu mil muru, jednak nigdy nie obsadzono więcej niż siedemnaście w tym samym czasie. W ciągu ostatnich trzystu lat, gdy zasoby ludzkie Straży drastycznie spadły, większość z tych zamków została porzuconych. Zostały nazwane "zamkami duchów". W trakcie trwania akcji Gry o Tron, obsadzone są jedynie trzy z nich. Czasami większa siła jest wysyłana do jednego z opuszczonych zamków na dwa tygodnie lub miesiąc; takie dzialanie zostało zasugerowane przez Pierwszego Zwiadowcę, Benjena Starka. Obsadzone zamki to:

  • Czarny Zamek, największy utrzymywany na Murze zamek, położony na północnym końcu Królewskiego Traktu, znajduje się tu około sześciuset braci.
  • Wieża Cieni, najbardziej na zachód położony garnizon, składający się z dwustu ludzi z Nocnej Straży.
  • Wschodnia Strażnica, port Nocnej Straży, mający najmniejszy stały garnizon braci.

Po tym jak Jon Snow został 998 Lordem Dowódcą Nocnej Straży przedłożył plany obsadzenia wszystkich zamków. Obsadzone zostały:

  • Szara Warta, ponownie obsadzona przez trzydziestu ludzi z Nocnej Straży pod dowództwem zarządcy z Wieży Cieni.
  • Kamienne Drzwi, przekazane Dzikim pod dowództwem Sorena.
  • Icemark, garnizon składający się z trzydziestu ludzi pod dowództwem Bedwycka, dwudziestu z Nocnej Straży i dziesięciu wojowników króla Stannisa.
  • Nocny Fort, największy zamek na Murze. Został on niedawno siedzibą króla Stannisa Baratheona. Dużo czasu zajmuje ponowne przystosowanie go do zamieszkania.
  • Głębokie Jezioro, garnizony Dzikich pod dowództwem członka Nocnej Straży.
  • Brama Królowej, oddana Dzikim pod dowództwem Morny.
  • Dębowa Tarcza, oddana Tormundowi i jego klanowi Dzikich jako ich siedziba.
  • Sobolowy Dwór, garnizon z Dzikimi pod dowództwem członka Nocnej Straży.
  • Długi Kurhan, garnizon składający się z Dzikich Włóczniczek, pod dowództwem Emmetta.
  • Zielona Warta, oddana Devynowi i jego klanowi Dzikich.

Nieobsadzone zamki:

  • Zachodnia Strażnica
  • Pochodnie
  • Leśna Strażnica
  • Szronowa Brama
  • Mroźne Wzgórze
  • Bastion Strażników

GaleriaEdytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki