Wikia

Pieśń lodu i ognia Wiki

Sean Bean

Dyskusja0
45stron na
tej wiki
Sean Bean
Sean bean.jpg
Imię i nazwisko Shaun Mark Bean
Data i miejsce urodzenia 17 kwietnia 1959, Sheffield,
Flaga wielka brytania.png Wielka Brytania

Shaun Mark Bean (ur. 17 kwietnia 1959 w Sheffield) – brytyjski aktor teatralny i filmowy. Sean to irlandzko-szkocka pisownia jego imienia, której używa jako aktor. Ukończył The Royal Academy of Dramatic Art (RADA) w Londynie. Debiutował rolą Tybalta w szekspirowskiej sztuce Romeo i Julia w 1983 r. Jest członkiem Królewskiego Towarzystwa Szekspirowskiego (Royal Shakespeare Company) z siedzibą w Stratford-upon-Avon. Najbardziej znany z roli Boromira w ekranizacji Władcy Pierścieni oraz Eddarda "Neda" Starka z Gry o tron.

BiografiaEdytuj

Zanim Sean Bean rozpoczął karierę artystyczną pracował jako spawacz w firmie swojego ojca. Jednak szybko zdał sobie sprawę, że nie jest to zawód jaki chciałby wykonywać i spróbował swoich sił jako aktor w miejscowym teatrze w Sheffield (Anglia, Wielka Brytania). W krótkim czasie zyskał sobie miano jednego z najlepszych artystów tej sceny i zachęcony swoimi sukcesami rozpoczął naukę w prestiżowej Royal Academy of Dramatic Art. Po zakończeniu swojej edukacji Bean zadebiutował na dużej scenie jako Tybalt w "Romeo i Julii" Williama Szekspira. Rola ta przyniosła mu uznanie krytyków i zaowocowała kolejnymi propozycjami ról.

W 1986 r. Derek Jarman zaangażował Beana do swojego filmu "Caravaggio". Rola ta została owacyjnie przyjęta przez krytyków i otworzyła aktorowi drogę do elitarnej grupy Royal Shakespeare Company, z którą przez jakiś czas występował.

W 1988 r. Bean wystąpił w jednej z głównych ról w głośnym filmie Mike'a Figgisa "Burzliwy poniedziałek", która ostatecznie potwierdziła jego wysoką pozycję w aktorskim świecie i otworzyła drzwi do udziału w produkcjach wysokobudżetowych. Od tamtej pory Sean wystąpił w tak znanych obrazach jak "Czas patriotów", czy "GoldenEye". Bean jest również zasłużonym aktorem telewizyjnym. Polscy widzowie mogli podziwiać go jako Sharpe'a, żołnierza z okresu napoleońskiego, w którego postać artysta wcielił się już 14 razy.

W 2001 roku zagrał postać Boromira w Drużynie Pierścienia Petera Jacksona. Pojawił się również w kilku scenach edycji rozszerzonej Dwóch Wież oraz Powrocie Króla. Rola ta zapewniła mu sławę.

W 2011 roku wcielił się w Eddarda Starka w serialu Gra o tron. Za tę rolę otrzymał nominację do Saturna.

Sean najczęściej wcielał się w postacie negatywne. Postacie, które grał często również ginęły. Był czterokrotnie żonaty. Ze związków ma trzy córki.

GaleriaEdytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki